Sommarteater och minifiguriner har anlänt

Igår fick jag sommarteater muggen, glasskedarna och Minifigurinerna med Mumintrollet och Snorkfröken
 
 
Sommarteater sommarmuggen
Muggen rymmer 30 cl
I år har dom tre olika färger på etiketterna så det finns guldfärgad, ljusgrön och rosa. Vilken tur att jag inte samlar på etiketter. Mina etiketter åker ju ändå av så mig lurar inte Arabia att köpa en av varje etikett.
Jag vill ju också använda mina muggar.
 
 
Minifiguriner från Arabia i porslin. Höjd 5,5 cm
Mumintrollet och Snorkfröken
Det är en nyprodikution från 90-talet.
Tänkte först inte köpa dom men så började jag tänka att jag kanske ångrar mig sen i så fall och så kan det va kul att ha. Dom tar ju inte heller så mycket plats.
 
 
Muminpappa och Lilla My sommarskedar 2017
Skedarna har långt skaft
 
 
Historien bakom sommarteater
 
På teatern kan alla spela vem som helst

En vacker sommardag skiner en gemytlig sol över Mumindalen, men i luften svävar det aska från den närliggande vulkanen. Natten blir märkligt tyst tills Mumindalen väcks av att marken skakar. Vulkanen har fått ett utbrott och den har orsakat en tsunami som forsar in i dalen och in i Muminhuset. Vattnet fyller Muminhuset och Mumintrollen och deras vänner räddas från Muminhusets tak till ett förbiflytande hus. Det fattas en vägg och röda sammetsgardiner hänger i den stora öppningen. Det finns egendomliga föremål, klänningar och peruker i huset samt trappor som inte leder någonstans. 

Muminfamiljen har omedvetet bosatt sig i en teater. De är inte ensamma på teatern utan får snart sällskap av den gamla teaterråttan Emma som först förhåller sig avvaktande gentemot Mumintrollen. Till slut avslöjar hon teatervärldens hemligheter åt dem och Muminpappan blir så hänförd att han till och med skriver en egen pjäs där alla medverkar.

I sin berättelse beskriver Tove Jansson skickligt mänsklighetens utmaningar och möjligheter. Teatern är en plattform där alla kan vara vem som helst: ”teatern är det viktigaste i världen, för där visar man alla hur människor kunde vara och hur människor skulle vilja vara fastän de inte vågar”.